Monday 16 June 2014

Teori Konspirasi: Rahsia Simbol Yahudi (Judais)



“Sesungguhnya Yahudi & Nasrani tidak akan redha dengan kamu. Katakanlah ‘sesungguhnya petunjuk ALLAH itulah petunjuk yang benar’. Dan sesunguhnya jika kamu mahu mengikut kemahuan yahudi & kristian ini setelah datang kepada kamu ‘ilmu (Al-Quran), maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu”. (Al-Baqarah: 120)

Diharap atikel kali ini dapat memberikan ilmu kepada para pembaca dan juga menarik minat anda semua terhadap isu-isu konspirasi dunia khususnya yang melibatkan Yahudi.

Ketahuilah, bahawasanya Yahudi yang sangat kerdil bilangannya itu sebenarnya sangat besar pengaruhnya dalam kehidupan seluruh masyarakat dunia. Perancangan, penyelewengan dan putar belit politik yang mereka aturkan adalah berakar dari dendam ribuan tahun dahulu terhadap umat islam.
Penghasilan atikel ini mudah-mudahan dapat mencungkil sedikit kesedaran dalam diri masyarakat berkaitan peri pentingnya memahami hal ehwal konpirasi itu. Ianya diharap dapat memberi sinar baru pemikiran ke atas belia-belia Muslim dari segenap lapisan ilmu agar dapt difikirkan jalan penyelesaian bagi menyelamatkan budaya pemikiran masyarakat sekarang ini.

Apa itu Judais?

Judais adalah nama agama bagi bangsa Yahudi tidak kira di mana mereka bermastautin sama ada di Israel, Eropah, Asia @ Timur Tengah. Disebut sebagai Yehudah dan Yahedut oleh penganut mereka, manakala di dalam bahasa latin disebut Iudaismus.

Mengikut Kepercayaan masyarakat Yahudi, agama Judais dibawa oleh Abraham (Nabi Ibrahim a.s) yang dianggap bapa kepada seluruh keturunan Yahudi walaupun ianya meyimpang dengan ahli sejarah.

Walaupun berpendapat Abraham sebagai pengasas Judais, tetapi kitab rasmi mereka ialah Kitab Taurat yang dibawa oleh Moses (Nabi Musa a.s). Selain itu mereka juga berpegang kepada Kitab Talmud yang dihasilkan oleh rabbi-rabbi mereka. Ianya lebih luas berbanding Taurat (Torah) kerana mencakupi seluruh aspek kehidupan, adat istiadat kaum Yahudi walaupun sudah meyimpang 360 darjah dari ajaran sebenar Nabi Musa a.s.

Namun begitu, penganut agama Judais berpecah kepada beberapa puak mengikut rabbi masing-masing. Manakala puak-puak ini pula megikut suku masing-masing.

Antara suku-suku Yahudi yang tinggal di Israel ialah:-

·         Ashkenazi
·         Sephardi
·         Mizrahi
·         Hasedic
·         Samaritan

Kenali Bani Israel

Perkataan Israel bermula sebagai gelaran yang diberikan ALLAH kepada Nabi Yaakub a.s. Menurut Imam Al-Khazim dalam kitabnya bertajuk Lubab al-Takwil menyatakan:


“Para ahli tafsir bersependapat bahawa Israel adalah Yaakub (Nabi) Bin Ishak (Nabi) Bin Ibrahim (Nabi), selawat dan salam Allah ke atas para nabi sekelian.
Pendapat ini juga bersandar kepada surah Al-Imran, ayat 63 bermaksuds;
“Semua makanan adalah halal kepada Bani (keturunan) Israel kecuali apa yang Israel haramkan ke atas dirinya sebelum diturunkan Taurah.”

Kepercayaan kuno Yahudi pula, Nabi Yaakub mendapat gelaran Yahudi kerana Berjaya menewaskan tuhan Yahweh (nama tuhan Yahudi) semasa turun ke bumi. Menurut mereka, Perkataan Isra’ bermaksud hamba, el adalah singkatan kepada elohem bermakna tuhan.

Namun ada yang mengatakan Israel di dalam bahasa Ibrani bermaksud “orang yang berjalan malam”. Makna ini bersandarkan kepada baginda (Nabi Yaakub) yang suka mengembara dan memulakan perjalanan di waktu malam.

Simbol Agama Judais

Menorah

Simbol utama, berupa alat pembawa lilin yang boleh diletakkan antara 7 hingga 10 batang lilin diatasnya. Trdapat dua jenis menorah iaiti Menorah Kuil dan Menorah Hanukkah. Menorah Kuil menorah asal dogunakan sejak 3000 tahun sebelum masihi dengan 7 tiang lilin dan digunakan dalam sebarang upacara agama Yahudi di dalam kuil. Menorah Hanukkah digunakan sempena Hari Hanukkah dan mempunyai 8 tiang lilin.

Synagogue (Kuil Yahudi)

Synagogue nama bagi rumah ibadat Yahudi. Selain digunakan untuk sembahyang, ianya digunakan bagi upacara-upacara kesucian mereka. Synagogue boleh didapati di seluruh dunia termasuk di Malaysia. Rekabentuknya tidak tetap seperti masjid yang sentiasa berkubah dan mempunyai tiang azan.

Menorah Sebagai Simbol Kebangsaan Negara Israel

Simbol menorah agama Judais dijadikan sebagai symbol kebangsaan atau emblem. Dipakai sebagai cop-cop mohor kerajaan Israel. Di sekeliling symbol menorah dihiasi dengan lingkaran dua ranting zaiton pelengkap identity Judais. Direka oleh Gabriel dan Maxim Shamir yang memenangi pertandingan mencipta emblem bagi kerajaan Israel pada 1948.

Simbol Menorah Dalam Masyarakat

Menorah adalah symbol utama yang mempengaruhi Amerika Syarikat sekarang. Walaupun tidak digunakan sebagai symbol peribadi masyarakat Amerika, tetapi pentdbiran Amerika secara keseluruhannya memberi isyarat bahawa pengaruh Yahudi wujud secara terang dan mempengaruhi 100% dari segenap sector pentadbiran luaran mahupun dalaman.

Bangunan pentadbiran Amerika seperti White House sendiri mempunyai satu symbol tentang keberadaan Yahudi iaitu menorah.

Pesta Hanukkah


Disambut selama 8 hari 8 malam bermula 25 haribulan Klisev mengikut calendar Yahudi. Disambut bersempena kemenangan umat yahudi melawan tentera Raja Antiochus IV pada tahun 167 sebelum masihi. Dikenali sebagai Pesta Cahaya.




Kalau suka LIKE,Follow sahaja, Jangan lupa Comment. TQ

0 comments:

Post a Comment