Saturday 26 April 2014

7 Filem Kisah Benar Padahal Tipu Belaka



7 Filem Kisah Benar, Tetapi Sebenarnya Bohong!



1.The Strangers

Filem seram keluaran tahun 2008 ini dibintangi sejumlah nama tenar seperti LivTyler, Scott Speedman, dan Gemma Ward. Label 'berdasarkan kisah nyata'yang diberikan pada filem ini ternyata hanya akal-akalan pasukan marketingsaja.  

Pengarah, Bryan Bertino, mengatakan bahawa cerita filem ini adalah ceritamasa kecilnya. Dulu rumahnya sering didatangi oleh orang-orang tak dikenaldan kemudian akan merampas. Namun pada kenyataannya, tidak ada satu punpengalaman yang dialaminya tersebut berkaitan tentang pembunuh psikopatseperti yang ada pada filem.



2. Texas Chainsaw Massacre

"Texas Chainsaw Massacre" adalah sebuah filem seram yang baik, dibuat pada tahun 1974, kemudian di-remake di tahun 2003. Dalam versi tahun 2003, filem ini dibintangi oleh si cantik Jessica Biel. Filem ini memang diilhamkan oleh Ed Gein, pembunuh berdarah sejuk yang menggemparkan dunia di tahun 40-an dan 50-an.  

Namun, plot yang ada di dalam sendiri sebenarnya adalah karangan saja dan tidak ada satu pun yang serupa dengan kisah pembunuhan ala Ed Gein.



3. Flight
  
Pemangku Denzel Washington memang tak perlu diragukan lagi. Peraih Piala Oscar ini memainkan peranan sebagai seorang juruterbang yang berada dalam keadaan hidup atau mati ketika sedang menerbangkan pesawatnya. Plot ceritanya sendiri memang diilhamkan dari kemalangan pesawat tragis yang berlaku pada Alaska Airlines Flight 261 di tahun 2000.  

Sebagai seorang pilot, Whip Whittaker, Denzel Washington perlu menyelamatkan pesawatnya. Di dalam filem, Whittaker berjaya dan selamat. Namun pada kenyataannya, kemalangan Alaska Airlines Flight 261 dulu berakhir dengan cerita mencenaskan bagi para ahli keluarga penumpang.



4. The Perfect Storm
  
Nama besar George Clooney dan Mark Wahlberg menjadi jaminan kualiti filem ini. Filem yang sebahagian besar mengambil lokasi penggambaran di atas kapal nelayan yang berukuran sedang, bernama "Andrea Gail". Digarap berdasarkan novel terkenal karya Sebastian Junger dengan tajuk yang sama, filem ini berkisar tentang sekumpulan nelayan yang melakukan pelayaran di tengah lautan walaupun awalnya mereka enggan melakukannya.  

Kerana nama-nama tokoh utama yang ada di filem ini memang merupakan nama-nama korban kapal "Andrea Gail" yang sebenarnya, pengarah merasa boleh-boleh saja melabelkan "The Perfect Storm" dengan 'berdasarkan kisah nyata'. Padahal yang nyata dari filem ini hanyalah nama-nama nelayannya saja.



5. A Beautiful Mind
  
Kisah tentang seorang genius matematik yang mengalami skizofrenia dalam "A Beautiful Mind" ternyata bukanlah sepenuhnya kisah nyata. John Forbes Nash, tokoh yang dilakonkan oleh Russell Crowe, adalah seorang genius matematik yang taksub dengan pemecahan kod untuk agensi perisikan kerajaan, yang juga mengalami gangguan psikologi semacam skizofrenia. 

Pada kisah nyata Nash sendiri, dia hanya merasa mendengar suara-suara dalam kepalanya dan bukannya berhalusinasi seperti orang gila, sebagaimana yang diceritakan dalam filem. Selain itu, isteri Nash pada akhirnya meminta cerai di tahun 1963, dan bukannya bersatu hingga akhir masa seperti dalam filem.



6. Braveheart
  
Mel Gibson memang tampil cemerlang dalam filem epik tentang perang ini. Peranannya sebagai William Wallace, seorang pahlawan Scotland yang melakukan usaha terbesarnya melawan kuasa Inggeris pada tahun 1300-an. Dikisahkan dalam filem, Isabelle of French, menjalin cinta dengan William Wallace. 

Padahal pada kisah nyatanya, mereka berdua malah tidak pernah sempat bertemu. Selain fakta bohong tersebut, pakaian dan peralatan perang yang digunakan oleh pasukan William Wallace sangat tidak sesuai dengan keadaan sesungguhnya di tahun 1300-an.



7. The Pursuit of Happiness
  
Siapa yang tidak terharu menonton filem yang dibintangi oleh Will Smith dan putera, Jaden Smith? Cerita tentang ayah dan anak yang berjuang melawan kemiskinan di Amerika Syarikat ini menghiris hati para penonton, hingga akhirnya mendapatkan kebahagiaan di akhir cerita. 

Anda ingin tahu kisah nyatanya? Will Gardener, watak utama, ternyata tidak sebaik yang digambarkan di filem. Will asalnya adalah seseorang yang menghisap dan begitu sombong. Dia tidak pintar, hanya oportunis. Dia juga sering melakukan kekerasan rumah tangga pada isteri, dan itulah yang sesungguhnya membuatnya pergi. 



Dah tahu hal sebenar, jangan kena tipu laei na...







Kalau suka LIKE,Follow sahaja, Jangan lupa Comment. TQ

2 comments:

piza said...

Wooo camtu errr .. hahah .. owg putih nie mcm2 .. n admin cantik templates .. cool !!

Unknown said...

@Piza laaa kalo tgk mcm real jew kan, pandai oghang putih buek crito.@Piza laaa oghang baru belajo hu3

Post a Comment